KHAS UNTUK ANAK BANGSA KU

Sunday 17 February 2013

IDEA TUN M DALAM BIDANG KEJURUTERAAN


Menara Berkembar Petronas @KLCC yang mula dibina pada tahun 1993 mengambil masa selama 6 tahun sahaja berbanding tempoh jangkaan 8 tahun. Kerahan tenaga memerlukan pekerja bekerja 24/7 dan berlakunya pertandingan di antara pembinaan Menara 1 (Bob Pratt) dan Menara 2 (Jon Dunsford). Alasannya, Tun M percaya adanya persaingan mampu memastikan projek siap tepat pada masanya. 

Pembinaannya melibatkan pakar-pakar dari serata dunia. Pelbagai masalah & rintangan dihadapi dalam pembinaan. Antaranya, Menara 1 didapati condong 25 milimeter dan disedari semasa dalam pembinaan tingkat ke 72, menara terpaksa dipindahkan daripada lokasi asal disebabkan faktor tanah, penghasilan ramuan baru campuran konkrit bagi mengantikan besi keluli, faktor cuaca dan macam-macam lagi.

Percaya atau tidak, Tun M bukan sahaja memberikan idea untuk membinanya bahkan Tun M sendiri yang mengilhamkan rekabentuk tapak KLCC dengan konsep Islam.

Untuk sebuah menara, terdapat 16,000 tingkap kaca yang mengambil masa selama sebulan untuk siap dibersihkan. 2 Mercu menara yang berukuran 60 meter (15 tingkat) dihasilkan daripada luar negara, Jepun dan Korea. Pada peringkat akhir, Menara 2 yang diketuai Jon Dunsford yang siap terlebih dahulu.

Pembinaan menara pencakar langit disifatkan sebagai keegoaan & dahulunya didominasi oleh Menara Sear's Chicago. Nah, lihatlahlah Menara Berkembar Petronas dengan ketinggian 450 meter (88 tingkat) tersegam gah, beridentitikan Malaysia serta Islam bukannnya lambang keegoaan sebaliknya inilah titik tolak dunia mengenali Malaysia.

Terima kasih Tun M. Saya bangga menjadi Anak Malaysia =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...